1. Στην τοποθέτησή σας στη Βουλή για το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, εκφράσετε
φόβους για τις συνέπειες της πανδημίας στα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα.
Τι σας ώθησε να σημάνετε το «καμπανάκι» του συναγερμού;
Δύο γενικοί και δύο ειδικοί λόγοι:
Οι γενικοί:
Α. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ελλάδα περιορίστηκε στο 76% του μέσου
όρου της Ε.Ε. το 2017, από 77% το 2016 και 79% το 2015. Το 18% του πληθυσμού
ζει σε κίνδυνο φτώχειας, ενώ το 30% απειλείται από φτώχεια ή κοινωνικό
αποκλεισμό.
Υπάρχουν σημαντικά βαρίδια και ελαττώματα του ελληνικού οικογενειακού
προϋπολογισμού, που δεν απαντώνται πουθενά στην λοιπή Ευρωζώνη και που
κυριολεκτικώς διαβιβρώσκουν το διαθέσιμο εισόδημα: Οι εξ ιδίων (out of pocket)
δαπάνες για την υγεία , την υποστήριξη αναπήρων και τα φροντιστήρια.
Β. Ακόμη και στις πιο προηγμένες χώρες ένα 20% του πληθυσμού για λόγους
εισοδηματικούς, μορφωτικούς, υγείας, ηλικίας, τόπου διαμονής, αδυνατούν, να
αντιληφθούν και να χρησιμοποιήσουν σύγχρονες δυνατότητες αναζήτησης εργασίας,
ακόμη και βοηθητικές κρατικές υπηρεσίες. Ένα άλλο τμήμα του πληθυσμού
αδυνατεί, να εργασθεί, διότι φροντίζει οίκοι αναπήρους και ανημπόρους. Πέραν
τούτων υπάρχει ασυμβατότητα μεταξύ των αναγκών της οικονομίας και των
προσφερομένων δυνατοτήτων του εργατικού δυναμικού ( πχ σημαντικότατη έλλειψη
εργατοτεχνιτών).
Οι ειδικοί:
Α.Η Πανδημία. Κάθε φυσική καταστροφή επηρεάζει περισσότερο τους πιο
αδύναμους και ευάλωτους. Η Κυβέρνηση διέθεσε 41δις ( κάτι πάνω από το 20% του
ΑΕΠ, από τις καλύτερες σχετικές επιδόσεις στον Κόσμο) για την αντιμετώπιση της
πανδημίας. Όταν οι διευκολύνσεις σταματήσουν, πολλοί θα ζοριστούν πολύ.
Β. Η εφαρμογή του πολύ σωστού Νόμου για την ατομική πτώχευση και την Δεύτερη
Ευκαιρία δημιουργεί ανάγκες, που πρέπει να καλυφθούν με επάρκεια. Αλλιώς
αδικείται η πρόθεση του νομοθέτου.
2. Είναι εφικτή η «συνεχής ανάπτυξη» για να αντιμετωπιστούν οι κίνδυνοι που
επισημάνατε;
Η συνεχής ανάπτυξη είναι εφικτή. Τούτο εγγυάται:
Α. Η συνεπής κυβερνητική πολιτική με βασικά εργαλεία : την υλοποίηση
φιλελεύθερων διαρθρωτικών αλλαγών, την μείωση φόρων, ασφαλιστικών εισφορών
και τις αποκρατικοποιήσεις. Την ψηφιοποίηση του Κράτους. Την συνετή
δημοσιονομική πολιτική, που οδηγεί στην πτώση του κόστους δανεισμού, στη
βελτίωση της καμπύλης εξυπηρέτησης του χρέους, στην αύξηση των ταμειακών
διαθεσίμων, στην επίτευξη επενδυτικής βαθμίδος, άρα και σε ευχερέστερη
χρηματοδότηση του τραπεζικού συστήματος, που σε συνδυασμό με την μείωση των
κόκκινων δανείων και την κεφαλαιουχική του εξυγίανση θα επιτρέψει την πιστωτική
επέκταση, που θα στηρίξει την πραγματική οικονομία.
Β. Η εισροή κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης ( 32 δις σε επιχορηγήσεις και
δάνεια, χώρια η μόχλευση, που θα προκληθεί) συν το ΕΣΠΑ 2021-2027 των 26 δις.
Η ανάπτυξη αυτή θα προέλθει βέβαια από την ενίσχυση της προσφοράς. Θα πρέπει
λοιπόν:
1. Να συνδυασθεί με αύξηση και της ζήτησης μέσω ενίσχυσης της αγοραστικής
ισχύος των νοικοκυριών.
2. Να βασισθεί στην χρησιμοποίηση εγχωρίου εργατικού δυναμικού, που θα μειώσει
την ανεργία (16%) σε ευρωπαϊκά επίπεδα (6%). Τούτο φυσικά σημαίνει ενεργό
αναζήτηση και ενημέρωση αυτών, που χρειάζονται reskilling.
3. Πώς μπορεί να εξειδικευθεί το πλαίσιο μιας επιθετικής κοινωνικής πολιτικής,
που προτείνετε;
1. Για την υποστήριξη των αδυνάμων και ευαλώτων με την δημιουργία της ενιαίας
«Κοινωνικής Υπηρεσίας» με κεφαλή τον ΟΠΕΚΑ και βραχίονες τους Δήμους (έχει
κατ´ αρχήν νομοθετηθεί).
Η οποία θα αντικαταστήσει την φιλανθρωπική αλληλεγγύη των παροχών εις είδος
(συσσίτια, κοινωνικά παντοπωλεία, φαρμακεία, ιατρεία, κοινωνικά τιμολόγια κοκ) με
την εξατομικευμένη «εγγύηση αξιοπρεπούς διαβίωσης», που θα βασίζεται στην
αυτόβουλη διάθεση έστω στοιχειώδους αγοραστικής ισχύος, την στέγαση,
ιατροφαρμακευτική και προνοιακή κάλυψη και επανεκπαίδευση προς επανένταξη
στην αγορά εργασίας.
Η οποία με τα επί μέρους τμήματα της, την «Βοήθεια στο σπίτι», τα «Κέντρα
Κοινότητος» και τα « Κέντρα ενημέρωσης δανειοληπτών» θα αναζητεί αφ´ εαυτής
τους έχοντες ανάγκη προσφέροντας λύσεις.
2. Για την ολική και συνεχή υποστήριξη αναπήρων και χρονίως πασχόντων με την
δημιουργία του «Εθνικού Συστήματος Προνοίας». Το οποίο θα παρέχει συνολική
φροντίδα σε ΑμΕΑ χωρίς ιδιωτική επιβάρυνση επιτρέποντας την επιστροφή στην
αγορά εργασίας του οικογενειακού φροντιστή είτε αποτρέποντας την απώλεια
εισοδήματος με τις άδηλες πληρωμές σε οικιακές βοηθούς.
3.Για την προσφορά στο σύνολο του πληθυσμού χωρίς καμμία ιδιωτική επιβάρυνση
πλήρους ιατροφαρμακευτικής κάλυψης με την δημιουργία του «Νέου Εθνικού
Συστήματος Υγείας». Το οποίο θα μειώσει την διάβρωση του οικογενειακού
εισοδήματος από τις ιδιωτικές δαπάνες υγείας από το σημερινό δυσθεώρητο 7% στον
ευρωπαϊκό μέσο όρο του 1-2%.
4. Πώς αποτιμάτε την διετία της κυβέρνησης; Τι μηνύματα εισπράττετε από τον
κόσμο και πώς αποτιμάτε την κυβερνητική προσπάθεια; Κινδυνεύει ενδεχομένως
από μια «παγίδα εφησυχασμού» λόγω της μεγάλης δημοσκοπικής υπεροχής της;
Νομίζω, ότι τα πάμε καλά.
Υπάρχει αναγνώριση της προσπάθειας και κατανόηση για την συγκυρία και τις
δυσκολίες, που δημιουργεί.
Ο κίνδυνος εφησυχασμού είναι φυσικά μεγάλος. Σε αυτό συμβάλλει η παντελής
έλλειψη αξιοπίστων προτάσεων από πλευράς της Αντιπολιτεύσεως.
Ελπίζω, ότι η πιεστικότης των προβλημάτων θα μας κρατήσει εν εγρηγόρσει.
5. Προσδοκάτε σε «ήρεμο καλοκαίρι» στο Αιγαίο;
Στο Αιγαίο τα πράγματα θα είναι ήσυχα, διότι η Τουρκία ποιεί την νήσσαν
προσπαθώντας, να εξαπατήσει τους Ευρωπαίους και να αποφύγει κυρώσεις.
Στην Κύπρο όμως τα πράγματα θα οξυνθούν, όσο ουδέποτε στο παρελθόν. Είναι
απολύτως βέβαιον, ότι η Τουρκία θα επαναλάβει και τις παράνομες γεωτρήσεις και
τις παρενοχλήσεις των εταιρικών ερευνητικών σκαφών. Στο παρελθόν αυτή η
θρασεία παραβίαση της διεθνούς νομιμότητας ( δεν αμφισβητείται η ΑΟΖ, αλλά αυτή
καθ´ εαυτή η υπόσταση του Κυπριακού Κράτους) δεν εμπόδισε τις εταιρείες. Σώφρον
θα ήτο όμως, να μην αφήσουμε την προστασία τους στα εθνικά τους κράτη.
Δεδομένου του μεγέθους του διακυβεύματος, θα είχε έννοια νομοθετική μας
πρωτοβουλία, που θα επέτρεπε εμπλοκή της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας
Υδρογονανθράκων, μέσω πχ προγραμματικής συμφωνίας με την Εταιρεία
Υδρογονανθράκων Κύπρου. Οπότε η υπόθεση θα είναι νομικώς και δική μας.
6. Από ορισμένες πλευρές ακούγεται ότι από τη στιγμή που οι γείτονες
παραβιάζουν σε πολλά σημεία τη συμφωνία των Πρεσπών, η Αθήνα πρέπει να
αντιδράσει. Τί πιστεύετε;
Νομίζω, ότι οι δηλώσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Εξωτερικών
και της Κυβερνητικής Εκπροσώπου μετά τις αθλιότητες του Ζάεφ έβαλαν τα
πράγματα στην θέση τους.
Είναι προφανές πλέον, ότι αν τα Σκόπια δεν συμμορφωθούν και δεν αφήσουν τις
«μαγκιές», δεν πρόκειται, να δουν χαΐρι.